Drepturile TV devin, în criză financiară, tot mai importante. În pragul unei noi licitații pentru Liga I, Steaua se declară nemulțumită de modul în care s-au împărțit sumele din contractul cu RCS-Intact și cere ca banii să se acorde și în funcție de audiență, ca în Anglia sau Spania. 85 de milioane de euro plus TVA a primit Liga I pentru sezoanele 2008-2011, respectiv trei campionate. Suma a fost împărțită exclusiv conform clasamentului. Prima clasată a încasat în jur de 3,5 milioane de euro, în timp ce ultimele, respectiv nou-promovatele, au beneficiat de cel puțin un milion de euro. Într-un moment în care Steaua este pe locul 7, loc de pe care i-ar reveni aproximativ două milioane de euro din drepturi TV, este logic să apară nemulțumirile.
Steaua, lider de audiență
Asta pentru că, pe de altă parte, indiferent de locul ocupat, Steaua încă generează cele mai mari audiențe pentru TV. Concret, în anul calendaristic 2010, Steaua a avut un rating mediu la meciurile de campionat de 4,1 pe publicul comercial masculin, cel care contează pentru televiziuni. Dinamo e pe doi cu 3,5, urmată de Rapid cu 2,5 și CFR cu 2,4. Mai mult, trebuie ținut cont că meciurile Stelei au fost în general transmise de Digi Sport, care are o acoperire mai mică, și astfel o audiență limitată, spre deosebire de echipele care au fost transmise mai des pe Antena 1.
Becali: „Nu mi se pare normal!”
Expert în televiziuni, Becali cunoaște și el situația. Patronul Stelei a răbufnit într-o declarație pentru ProSport: „Nu mi se pare normal ca noi, care facem cea mai bună audiență, să luăm doar atât”. Nu este exclus astfel ca apropiata licitație pentru drepturile TV să fie influențată de o astfel de dorință a cluburilor, care însă nu ar fi ușor de impus. Pentru cluburile mici ar fi o pierdere, iar majoritatea este a acestora. Modelul italian, copiat când nu exista!
Cererea se bazează pe situații similare din cele mai importante campionate ale Europei: cel englez și cel spaniol. Vedeți mai sus cum se întâmplă acolo. LPF folosește la noi așa-zisa grilă italiană. Și aici există însă o problemă. România a preluat modelul italian în momentul în care acesta practic nu exista! Surse din cadrul cluburilor susțin că acest model, al împărțirii exclusiv pe baza clasamentului, a convenit în special Ligii, pentru a-și apropia cât mai multe cluburi. În realitate, în Italia, în acel moment, drepturile se vindeau separat de către cluburi, abia din 2010 revenind la vânzarea colectivă! Astfel, grila e preluată din anul 1999, când era folosită de Serie A, dar între timp piața drepturilor TV s-a schimbat radical.
Topul audiențelor din Liga I în 2010
Echipă Media de audiență Steaua 4,1% Dinamo 3,5% Rapid 2,5% CFR Cluj 2,4% Poli Timișoara 2% U Craiova 2%
ª Audiențele sunt măsurate pe segmentul de vârstă aferent publicului comercial urban (18-49 ani).
„E just cum se împart banii acum. Nu există nicio echipă de fotbal în România care să merite prin joc mai mult decât ce primește conform locului din clasament. Credeți că Steaua își merită audiențele?!” – Adrian Porumboiu, patron FC Vaslui
„E o inepție, ca să mă exprim în termeni elevați și să nu spun direct că e o idioțenie! N-are cum să se întâmple așa ceva, pentru că s-ar face o mare nedreptate cluburilor mici! Ce-ar vrea Steaua, să ia toți banii?!” – Ioan Niculaie, patron FC Brașov „Să vedem caietul de sarcini al următoarei înțelegeri pentru drepturile TV și decidem atunci cum se pot împărți banii. Cred că s-ar putea acorda o parte conform poziției și o parte după audiențe” – Nicolae Badea, președinte CA Dinamo „Astea sunt povești! Nu au cum să facă acest lucru, pentru că nu joacă doar Steaua în campionat. Mai suntem și noi, ăștia mai săraci”, Ioan Horoba, președinte Gaz Metan
„Nu mi se pare normal ca noi, care facem cea mai bună audiență, să luăm doar atât”, Gigi Becali, patron Steaua
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER